Uppdateras löpande
1. Mitt barn fyller år under termin, vilken grupp ska jag anmäla hen till?
Den ålder barnet är vid kursstart är den åldersgrupp ni ska anmäla er till.
Om barnet fyller år inom ett par veckor från kursstart och ni tror att barnet skulle få ut mer av att gå en kurs från den ålder barnet fyller är ni välkomna att höra av er till info@umeadansskola.se
Vänligen hör av er till oss vid frågetecken om vilken kurs som passar ditt barn bäst!
2. Får föräldrar vara med på barndans och dansmix?
Nej. Förutom det första tillfället på terminen ska föräldrarna sitta utanför danssalen. Vi uppskattar att ni har det förtroendet för våra lärare.
Har ett barn speciella behov kan undantag ske i samförstånd med läraren. Hör av er i förväg så att vi kan hitta en bra lösning tillsammans!
3. Måste föräldrar vara kvar i lokalerna under sitt barns dansklass?
Yngre barn som är hos oss för första gången kan tycka att det känns lite spännande att vara själv på dansskolan första tillfällena. Vi uppskattar därför om föräldrar till yngre barn som är nya på dansskolan stannar kvar i närheten första tillfällena på terminen för att skapa trygghet för barnet. Efter några tillfällen brukar det gå jättebra att som förälder lämna dansskolan under klassen, vi vill dock poängtera vikten av att komma tillbaka innan klassen är slut då våra danslärare inte har möjlighet att passa barnen.
Skulle det vara något under klassen så har vi föräldrarnas telefonnummer, ha gärna telefonen i närheten så att ni snabbt kan svara om vi ringer.
Det finns situationer där det är bäst att en förälder stannar kvar på dansskolan hela terminen. I så fall kommer detta att meddelas av dansläraren och vi tackar för förståelsen att detta kan vara en förutsättning för att barnet ska kunna/våga vara med och dansa.
4. Får man ha med sig mer än en förälder på pyttedansen?
En vuxen per barn ska vara med och dansa aktivt med barnet, vill man ha med sig två vuxna går det också bra- men gärna inte fler än så då det kan bli trångt i danssalen.
5. Får syskon följa med på pyttedansen?
Vi förstår att det kan vara svårt att hitta barnvakt varje vecka och tillåter därför syskon att följa med så länge de inte stör lektionen, men vi ser gärna att den anmälda eleven är den enda som står i fokus.
För äldre syskon som klarar sig själva en liten stund finns leksaker och teckningar i lekhörnan uppe i foajén. Ofta har vi även kurser för äldre barn parallellt med pyttedansen.
6. Vad ska barnet ha med sig på klass?
Vi har ingen speciell klädkod men barnet ska kunna röra sig fritt utan att störas av smycken, diadem, utklädningskläder etc. Det kan vara lite halt på golvet, därför rekommenderar vi att barn under 5år dansar barfota, i balettskor eller med halksockar. För äldre elever brukar vi rekommendera sockar men på dancehall och hiphop klasser passar det bra med skor, tänk på att välja skor vars sula inte färgar av sig.
Vi har gemensamma vattenpauser så ta med en fylld vattenflaska som är enkel att öppna och stänga. Vattenflaska är det enda som ska med in i danssalen om ni inte kommit överens om något annat med er lärare.
7. Får man ta med gosedjur, saft och snacks in i danssalen?
Nej. I danssalen får inga gosedjur, leksaker eller liknande följa med. Enbart vatten får förtäras i danssalen, annan mat och dryck får stanna utanför danssalen.
På dansskolan råder förbud mot nötter och jordnötter, dessa får därför inte tas med in på dansskolan.
8. Behöver jag sjukanmäla mig/mitt barn om hen är sjuk?
Nej inte för enstaka gånger, om eleven ska vara borta under en längre tid kan det vara bra att informera via infomailen eller direkt till läraren om ni får möjlighet.
Om du eller ditt barn inte kan vara med på föreställningen uppskattar vi om ni meddelar detta i så god tid som möjligt.
9. Behöver jag meddela om jag vill byta kurs även om det är samma stil och dag?
Ja! Skriv till infomailen så hjälper vi er att byta grupp, byte får aldrig ske muntligt via lärare.
10. Mitt barn har speciella behov, kan hen dansa ändå? (Tex allergi, epilepsi, diabetes, autism, rörelsehinder osv.)
Vårat mål är att alla ska få dansa! Skriv till infomailen så hjälps vi år att hitta den bästa lösningen för ditt barn.
11. Vi har inte råd att att dansa, kan ni hjälpa?
Under 2024 har vi ett samarbete med majblomman där vi bjuder på kursavgiften till de som fått beviljat bidrag för dans från majblomman. Kontakta majblomman för att söka bidrag!
12. Mitt barn har gått 2 terminer N kan vi anmäla hen till fortsättare?
För att du, ditt barn och hela dansgruppen ska få ut så mycket som möjligt av sin kurs är det viktigt att ni väljer rätt nivå. En mer ingående nivåbeskrivning finns under fliken ”Kurser VT24”. Ni kan även höra med läraren i fråga vad hen tror blir bäst.
13. Jag har glömt något på dansskolan, hur kan jag få tillbaka det?
Upphittade kläder, väskor etc läggs i upphittatkorgen. Den hittar ni bakom dörren, direkt till höger i korridoren mot omklädningsrummen. Telefoner och liknande låses in, kontakta oss via infomailen så kan vi kolla om den är upphittad.
Upphittatkorgen töms vid varje termins slut. Vi ansvarar inte för borttappade saker.
14. Min son/dotter har dansat (genre) F 7-9 år och är nu anmäld på (genre) F 10-12 år. Är det rätt?
Det korta svaret är nej. I och med att många av stegen/rörelserna kan vara förenklade/anpassade efter vissa åldersgrupper så finns det stor risk att ett hopp upp till F 10-12 kan bli för stort. Vi ser hellre att man anmäler sig till N/N2.
15. Jag får ingen kod skickad till mig när jag försöker logga in för att anmäla mig/mitt barn. Vad är fel?
Vänligen följ instruktionerna som finns på nedan länk, funkar inte det är du välkommen att maila oss på info@umeadansskola.se.
Problem vid inloggning